March 5, 2011

Bersangka baik antara kita =)

Posted by Lyla
Bismillaahirrahmaanirrahiim,


Assalamualaikum...Malam yang tadi gelap kini sudah beransur pagi, tidak sedar masa berlalu begitu cepat... 
Sedang sibuk membaca sebuah artikel kehidupan, ana tertarik dengan kata-kata ini, tentang sebuah perasaan yang kasih akan saudaranya.



 "Hati yg paling Allah kasihi ialah hati yg paling lembut terhadap saudaranya, PALING BERSIH DLM KEYAKINNYA dan paling baik dlm agamanya"


Betapa mendalam ayat ini hingga ana terleka dari kelalaian... kelalaian perasaan yang selalu terbawa-bawa, fitrah manusia dalam rasa suka, duka malah benci.
Sering ana menyimpan dalam hati, agar tidak mau membenci siapa pun dalam diri, cuma kadang diri sendiri terlajak dengan perasaan-perasaan negatif. Sesekali ana merenung kembali kesalahan diri yang lalu, sengketa dan perabalahan yang telah lalu, ana akui kesilapan diri yang dulu mudah marah. Andai sahaja masa bisa berulang, ingin saja ana memadamkan memori2 yang sudah terukir...
Namun apa yang penting, segalanya berlalu dengan keredhaan agar semuanya sirna dan diri kini bahagia, biarkan sifat-sifat negatif berlalu dan menjadi mimpi buruk yang jangan sesekali membiarkan semangat untuk terus maju punah.


Mungkin kita selalu lupa, cuba renungkan kembali.. bila kita melihat cermin, apa perasaan kita?  Mungkin memuji2 kecantikan dan kelebihan diri.. ada pula yang merasa rendah diri.. Apa lagi yang bermain dalam minda saat itu tidak lari dari menginginkan yang terbaik dari diri kita. Ketika wajah dicermin itu senyum , mengikut ukir wajah, ada yang merasa diri begitu cantik sehingga memandang rendah pada yang lainnya, merasa diri sempurna dan ingin lebih.. dan lebih cantik/hensem lagi.  Saat satu nama bermain difikiran kita, keburukannya pula tesentak dalam pemikiran, rasa ego dan sombong mula bermain pada fikiran, Saat itu kita mulai lupa segala kebaikan.


Sama seperti tika duduk bersama kawan-kawan, borak2 kosong yang akhirnya meleret hingga aibnya, inilah manusia, keaiban menjadi topik lebih menarik untuk dibualkan berbanding kebaikannya. Mudahnya kita lupa akan kebaikannya yang selama ini ia lakuakan pada kita walau hanya sekadar senyuman.  Mudahnya pula bermain kata-kata umpatan dari mulut yanga menjadi saksi kelak, menceritakan satu persatu kelemahan diri malah mungkin ada yang ditokok tambah. Bila ia menguasai hati dan pemikiran, mulalah hilang rasa persaudaraan, yang ada cuma perasaan sinis yang menjadi mangsa, merasa diri bangga, sempurna dan bongkak.  Nauzubillah.. :(


Begirulah seringkali, diri yang dulu sering tersasar, mungkin akan datang juga sebagai peringatan diri.Sering lah melatih diri agar jangan sentiasa besangaka baik, hanya itu penawarnya. Dalam individu itu, kadang apa yang seing menjadi bahan cerita adalah 2/3 keburukannya berbanding 10 kebaikkannya... dan ada puala keburukan itu adalah kisah lama teman yang menjadi mangsa. Kandang kebaikan lansung tidak diigat malah dilupakan, tapi keburukan selalu diingat walau bertahun berlalu.


( bila kita mengata musuh kita atau sahabat kita... "maka itu digelar mengumpat, bila kita reka cerita pula, itu digelar fitnah...." oleh itu.. jika kita suka perngai sahabat kita..kita puji... klau x suka kita diam itu lgi baik.... )


ini adalah satu kata-kata yang bernas lagi elok untuk kita renungkan...insya'allah


Kitaa selalu sering lupa akan hal ini, sering mengubur kebaikan seseorang padahal mungkin sahaja dia lebih dari kita. Janganlah kita mengunci hati kita untuk terus membenci hanya kerana hal-hal kecil yang mungkin pernah memanah hati kita, tergoren mungkin dengan kata-kata atau kelakuan nya, kita semua manusia biasa, tidak lari dari melakukan kesalahan... 


Kita diberi akak untuk berfikir, hati untuk merasa.. janganlah hati dikotori hingga akal membenci dan terus membenci. Jangan tingkatkan rasa bongkak dan rasa sempurna dan biarkan ia menjadi-jadi... bila akhirnya tersedar sang syaitan yang terkutuk ketawa terbahaak dan bertepuk tangan keriangan melihat kebodohan diri. 


Saatnya untuk kita  berfikir menggunakan akal seeloknya, mencari erti kebahagiaan dengan sentiase bersangka baik dengan insan lain, dan memikirkan kebaikannya selain keburukannya, serta ingatlah kebaikannya daripada kebaikan kita, ingatlah keburukan kita sendiri berbanding keburukan orang.., percayalah andai ia dapat dilaksanakan, sungguh nikmah kebahagiaan itu dapat dirasakan... 

Wallahu'alam bish-shawab.






0 comments:

Post a Comment

syukran jazilan.. =) komen anda amat dihargai

Sahabat...

.......

 

Cahaya Malam Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos