March 7, 2011

Sungguh kata-kata berbisa

Posted by Lyla
Assalamualaikum....


Sebaris kata salam pendahulu bicara.. begitulah segalanya bermula.. dengan kata-kata.. tidak kisahlah melalui penulisan mahupun suara yang keluar dari mulut itu sendiri. Berbicara tentang kata-kata yang berbisa, ia memang luar biasa... Sebutkan tentang 'kata-kata', apa yang dapat kita bayangkan adalah mulut, bibir...?
Kata-kata yang lahirnya dari hati ditafsir oleh akal dikeluarkan oleh mulut mempunyai seribu wajah untuk menunjukkan diri dalam kegembiraan, kegembiraan, kebahagiaan, kekalahan, kekuatan, kelemahan , kebodohan, keangkuhan, kepasrahan dan macam-macam lagi bahkan kehidupan dan kematian... Hanya dengan kata-kata bisa membunuh... 


Sungguh kata-kata amat berbisa, kerana sifatnya seperti pisau yang mempunyai dua sisi, Kebaikan dan kejahatan... Kata-kata bukan menyemak pada diri sendiri si tukang kata, tapi melibatkan orang lain yang mendengar atau bahan yang diperkatakan. Teringat pada kisah salah seorang sahabat yang pernah ana kenali dulu, yang tertekan dengan hidupnya hanya dengan kata-kata fitnah, ejekan, caci makian yang menyebabkannya lari hingga saat ini tidak ada khabar darinya...Namun kata-kata bisa menjadikan kehidupan yang gelap penuh kesedihan menjadi indah, membawa kegembiraan. So, manakah yang akan kita pilih..? kata-kata yang membuatkan orang lain hancur atau kata-kata yang mengembirakan dan bermanfaat..?


Berhati-hatilah sentiasa akan kata-kata yang ingin diungkapkan, sebaiknya Allah menganugerahkan kita hati untuk mengasihati insan lain, serta akal untuk berfikir mana yang baik dan buruk.. gunakanlah ia sebaiknya, untuk menumbuhkan diri dan orang lain kerana ia juga membentuk kebenaran, kerana ia tindakan dari kebijaksanaan dan kebodohan. 



Saat ini, marilah kita fahami secara baiknya. Lihatlah bagaimana kata-kata mengubah persahabatan menjadi suram, dan penuh dengan kebencian.Tapi perhatikan juga bagaimana kata-kata dapat mengikat persahabatan jadi sehidup semati, susah maupun senang, dunia juga akhirat.
Dan jgn lupa, 
Kata2 lah yg menjerumuskan seseorang pada perangkap cinta, 
kata2 lah yang paling mudah menguasai pemikiran selain dari padangan.. kerana dari pandangan terkeluarlah apa yang tersirat dari pemikiran...
Kata2 lah jua yang berbaur pujuk rayu yang menggoda si lelaki mahupun wanita.. saling berkata pujuk raju... akhirnya jatuh dalam lembah kehinaan.. nauzubillah..
Kata2 lah pula yang tampilannya rupawan tapi isinya mengerikan. Seperti cantiknya atau hensemnya seseorang tapi bila dari cara percakapan, jelas akhlaknya.
Yang penampakannya berbunga-bunga, tapi jiwanya berduri-duri. Kecantikan wanita itu juga bukan dari wajahnya tapi dari caka dan apa yang diperkatakan.
Kemudian jika kata, disulam menjadi senjata, waspadalah... Kerana ia boleh jadi sangat menyakitkan, atau boleh juga sangat membangkitkan....
Dalam panggung kehidupan ini....Jadikanlah apa yang dikeluarkan oleh pemikiran dan sebaris kata dari mulut kita, sesuatu yang bermanfaat.. Kerana sungguh itulah keindahan dan kecantikan Islam seseorang..  pastikan kata-kata itu menjadi senjata yang terbaik, untuk berdakwah dan sebagainya, mengubah yang negatif menjadi positif, menghaguskan rasa rendah diri dan kelemahan, membongkar potensi yang tersembunyi, jadikan kata yang berhikmah dan bermotivasi untuk diri sendiri dan orang lain. Marilah kita memanfaatkan semua kesempatan dalam nikmat bisa berkata-kata ini  menyampaikan kebaikan untuk agama Allah SWT..!
Sabda Rasulullah SAW.. Sesungguhnya Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia yang lain..=)



0 comments:

Post a Comment

syukran jazilan.. =) komen anda amat dihargai

Sahabat...

.......

 

Cahaya Malam Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos