March 20, 2013

TINGGALKANLAH ORANG-ORANG YANG BODOH ITU…

Posted by Lyla 0 comments

Ibnu Qayyim al-Jauziyah berkata: “Jika anda diuji dengan orang-orang yang dungu, maka serahlah jasadmu dan pergilah bersama rohmu, jauhi dan pergi, pasang telinga tuli dan mata buta, hingga ALLAH memberikan  jarak antara dirimu dengan dirinya.”

Ingatlah firman ALLAH yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batasan.
( Al-Kahfi :28 )

Assalamualaikum....

Orang yang bijak adalah orang yang tahu & faham tentang “the big picture” kehidupan ini. Manusia sebenarnya hidup di dalam 5 alam… iaitu alam luh mahfuz, alam rahim, alam dunia, alam barzakh dan juga yang terakhir alam akhirat.
Manakala, orang yang bodoh, adalah orang yang lalai & terpedaya di dalam kehidupan di dunia ini..
Kata-kata hikmah yang ana share di facebook...
Rasullullah SAW mengajarkan kita supaya tidak mudah melabelkan orang lain. Cuma gambar-gambar yang menguatkan tegasnya ayat Dari Surah Al-Kahfi:28 .
Pasti siapa sahaja pernah berhadapan dengan insan sebegitu, ayat pasar, tak makan saman... Sudah hakikatnya tidak semua orang boleh terima apa kata yang kita tuturkan, selembut mana pun ia, sesingkat mana pun ia.
Simpati pada sahabat yang dihina dan dimaki hamun di laman twitter dek menasihati sahabatnya yang lain dengan niat baik. Allah, begitulah manusia yang hatinya keras seperti batu...  Cuma tindakan bodohnya memaki hamun sahabat ini di laman sosial adalah satu tindakan yang 'kesian' , walaupun mungkin difikirannya tiada siapa tahu. Jelas hanya mencari perhatian yg mengundang bahana sendiri.
Walaupun kadang kita tak puas hati pada seseorang dengan sifatnya atau caranya, janganlah melakukan perkara2 bodoh begitu, sungguh Allah tahu dan dengan izin Allah lah orang yang dihina boleh tahu, lantas kencundanglah sudah dia dengan labu2 nya... menyebar saham dosa bagi dirinya. Nauzubillah min zalik...

Bahanaya mendekati orang-orang yang sebegini jelas menjadi nasihat, kalau jelas tindakannya menjadi bahana buat diri, baik jauhi dan lupuskan kesalahannya, maafkan dia, semoga dengan kemaafan kita melembutkan hatinya yang sekeras batu yang boleh hancur juga. 

Dan kita yang menasihat mungkin tiada daya melembutkan insan2 yang jauh hatinya dari Allah.. kita manusia tidak ada hak merubah manusia, hanya Allah yang berhak, kita hanya menyampaikan, jika penyampaian kita mengundang susah keselamatan diri dan jiwa, baik jauhkan sahaja insan2 'bodoh' ini... cukuplah kita sudah sampaikan padanya, in Shaa Allah diterima tugas kita.. biarlah doa pula diusul pada batin yang tak mampu.

Sepandai-pandai tupai melompat jatuh ke tanah juga, peribahasa melayu yang 'femes' yang pasti sume faham. So, janganlah sampaikan ketidak puas hatian anda di laman sosial yang setiap orang boleh tengok. berhati-hatilah dalam memilih arah tuju hidup dalam dunia maya... sungguh seinci pun tidak lari dari dihitung Allah SWT kelak diakhiratNya.

Jadilah orang yang bijak yang menganggap dunia cuma persinggahan, jangan jadi orang yang bodoh menjadi badut dunia yang hancur bersamanya kelak.

Semoga Allah beri kekuatan menghadapi insan2 seperti diatas, dan Allah berikan hidayah dan jauhkan kita sume dari sifat2 sedemikian..

Aamiin ya Rabbal Aalamiin..


Sahabat...

.......

 

Ruuhul Hubbi Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos