August 27, 2015

Tiada yang mustahil bagi Allah SWT

Posted by Lyla 0 comments
Otaknya mati sejak 15 tahun yg lalu..
Kisah benar yg sangat memberi kesan..


Seorang wanita warga saudi menceritakan kisah suaminya yg mati otak sejak 15 tahun yg lalu..katanya:

"Suamiku asalnya seorang pemuda yg periang, bersemangat, cergas, segak, sasa, berpegangan agama, berakhlak dan berbakti kpd kedua orang tuanya..dia mengahwiniku pd tahun 1390 H dan aku tinggal bersamanya di rumah ayahnya sebagaimana adat kebiasaan keluarga org saudi..
Melihat kebaktiannya kpd kedua ibu bapanya, aku mula rasa takjub dgnnya dan aku bersyukur kpd Allah krn menjodohkanku dgn suami ini..Kami dikurniakan seorng ank perempuan setelah setahun perkahwinan kami berlangsung..kemudian tempat kerjanya berpindah ke daerah timur..Dia berulang alik ke tempat kerjanya selang seminggu..seminggu di sana dan seminggu bersama kami..sehingga ia berlangsung selama tiga tahun, manakala anak perempuan kami sudah berumur 4 tahun..
Tanggal 9 Ramadan 1395 H, ketika dlm perjalanan pulang ke kediaman kami di Riyadh, beliau terlibat dlm kemalangan jlnraya..ekoran itu beliau dimasukkan ke hospital dlm keadaan tidak sedarkan diri..Para doktor pakar yg merawatnya mengisytiharkan keadaannya sebagai 'mati otak' kerana kerosakan saraf otaknya pd kadar 95%..
Peristiwa itu sangat menyedihkan kami, terutamanya bagi kedua ibubapanya yg telah lanjut usia..Menambahkan lagi keperitanku, pertanyaan oleh anak kami Asma' tentang ayahnya yg sangat dirinduinya, lebih-lebih lagi dia telah menjanjikannya permainan yg disukainya..Kami bergilir-gilir menziarahinya setiap hari..sedangkan keadaannya tidak berubah sedikitpun..
Setelah 5 tahun masa berlalu..ada yg menasihatiku supaya menuntut cerai darinya melalui mahkamah, ats alasan penyakitnya itu tiada lagi harapan sembuh..bahkan sebahagian ulama telah memberi fatwa kpdku hukum keharusan cerai dlm keadaan kesihatan yg sebegitu..Namun, aku menolak sepenuhnya idea itu, bahkan aku tidak akn sekali2 menuntut cerai selagi dia masih ada di ats muka bumi ini, sama ada dia dikebumikan sama seperti si mati yg lain atau mereka biarkan saja dia bersamaku sehingga Allah melakukan apa yg dikehendakinya..
Sebaliknya tumpuanku terarah kpd ank perempuanku yg masih kecil..aku masukkannya ke sekolah tahfiz al-Quran..sehingga dia hafaz keseluruhan al-Quran sebelum umurnya melewati 10 tahun..Selepas itu, aku memberitahunya berkenaan hal ayahnya..dan dia tidak lekang mengingatinya..kadangkala dia menangis dan kadangkala dia diam membisu...Anak perempuanku seorang yg berpegangan agama..dia solat setiap fardu pd masanya..dia bangun solat di akhir malam, sedangkan dia belum berumur 7 tahun..
Aku bersyukur kpd Allah krn memberi hidayah kpdku utk mentarbiahnya seperti al-marhumah neneknya yg sangat akrab dgnya, juga seperti al-marhum datuknya..Dia mengikutiku menziarahi ayahnya dan dia membaca al-quran kpdnya dari semasa ke semasa..bahkan dia bersedekah bagi pihaknya..
Suatu hari pd tahun 1410 H. dia berkata kpdku: "Wahai ibuku! biarkanlah aku tidur di sisi ayahku pd mlm ini"..aku menerima permintaannya walaupun dalam keadaan teragak-agak.
Kemudian, anakku ceritakan kpdku (apa yg berlaku ke atas dirinya):
"Aku duduk di sisi ayahku sambil membaca surah al-Baqarah sehingga khatam, kemudian aku rasa mengantuk lalu tertidur..aku bermimpi seolah-olah satu senyuman melewati kehidupanku, justeru aku merasa tenang dgn keadaan itu..aku tersedar dari tidurku, lalu aku mengambil wuduk dan bersolat..ma sya Allah tanpa henti..tetapi aku tertidur semula di tempat solatku..
tiba2 ada seseorang berkata kpdku: "Bangunlah..apakah wajar kamu tidur, sedangkan Tuhan yg Maha Pemurah sentiasa jaga? Adakah wajar, sedangkan sekarang waktu penerimaan yg Allah tidak menolak permintaan hambanya?
Kemudian aku terjaga, terasa seolah-olah ada sesuatu yg hilang dariku..lalu aku angkat kedua tanganku, sambil melihat kpd ayahku, sedang air mataku berlinangan..aku berdoa:
"Wahai Tuhanku! wahai Tuhan yg Maha Hidup! wahai Tuhan yg Maha Berdiri! wahai Tuhan yg Maha Agong! wahai Tuhan yg Maha Perkasa! wahai Tuhan yg Maha Besar! wahai Tuhan yg Maha Tinggi! wahai Tuhan yg Maha Pemurah! wahai Tuhan yg Maha Penyayang..
Ayahku ini seorang hamba dari sekelian hamba-Mu..dia telah ditimpa kesusahan, namun kami tetap bersabar, tetap bersyukur dan tetap beriman dgn segala ketentuan-Mu terhadapnya..
Ya Allah! sesungguhnya dia berada di bawah rahmat dan kehendak-Mu..ya Allah! Engkau telah sembuhkan Nabi Ayyub dari penyakitnya, Engkau juga telah kembalikan Nabi Musa kpd bondanya, Engkau juga telah selamatkan Nabi Yunus dlm perut ikan, Engkau juga telah tukar api menjadi sejuk dan selamat utk Nabi Ibrahim..
Sembuhkanlah ayahku drpd penyakit yg menimpanya..ya Allah! mereka dakwa tiada lagi harapan sembuh baginya..Ya Allah! engkau memiliki segala kekuasaan dan keagongan..maka kasihanilah dia dan sembuhkanlah penyakitnya..
Mataku rasa mengantuk..lalu aku tertidur sebelum terbit fajar..tiba2 terdengar suara perlahan membisikku: "Siapa kamu? apa kamu buat di sini? Lalu aku bangkit disebabkan suara itu..aku pandang ke kiri dan ke kanan tapi tiada sesiapa..kemudian suara itu berulang lagi..rupa2nya ia suara ayahku..justeru tanpa berlengah lagi, aku terus bangkit dan memeluknya dgn gembira...tetapi dia menjauhiku..sambil beristighfar dia berkata: "Bertaqwalah kamu kpd Allah..kamu tidak halal bagiku". Pantas aku menjawabnya: "Aku Asma', anakmu". Lalu dia terdiam..
Aku keluar memberitahu para doktor..sebaik mereka tiba mereka terkejut melihatnya..seorang doktor warga Amerika yg tidak fasih bahasa arab berkata: "Subhanallah!, manakala seorang lagi doktor warga mesir berkata: "Maha Suci Tuhan yg menghidupkan semula tulang temulang yg hancur"..manakala ayahku tidak tahu apa2 pun yg berlaku..sehinggalah kami memberitahunya hal itu..lalu dia menangis seraya berkata:
"Hanya Allah sebaik2 penjaga dan Dialah yg menjaga para solihin, demi Allah, aku tidak ingat apa2, cuma sebelum kemalangan itu berlaku aku niat ingin berhenti utk solat sunat duha..kemudian aku tak ingat lagi, sama ada aku solat atau tidak".
(Menyambung ceritanya) Si Isteri berkata: "Akhirnya Abu Asma' kembali ke pangkuan kami, sebagaimana aku harapkan..umurnya telah hampir 46 tahun..bersamanya, aku dikurniakan seorang lagi anak lelaki..segala puji bagi Allah..sekarang umurnya dua tahun dan sudah boleh merangkak..
Maha suci Allah yg telah mengembalikannya kpdku setelah 15 tahun berlalu..Dialah (Tuhan) yg menjaga anak perempuannya untuknya..Dialah jua (Tuhan) yg memberi hidayah kpdku untuk tetap setia dgnnya dan berlaku jujur terhadapnya meskipun dlm keadaan dia telah hilang dari dunia..
Oleh itu, janganlah sekali2 kamu abaikan doa..sesiapa yg menjaga hak Allah, nescaya Allah akan menjaganya..dan jgnlah kamu abaikan kebaktian terhadap kedua ibubapamu..ketahuilah bhw di Tangan Allah jualah pengurusan dan penentuan segala perkara..tiada sesiapa pun selain-Nya yg melakukan semua itu.."
Kisah ini untuk pengajaran
Melaluinya, mudah mudahan Allah memberi manfaat bagi org yg berada dlm kesukaran atau ditimpa malapetaka besar atau tertutup baginya pintu penyelesaian atau terputus darinya jalan keselamatan..lalu dia ketuk pintu langit dgn doanya sambil meyakini pemakbulan oleh-Nya..justeru jgnlah berputus asa..selagi Tuhan kamu itu ialah Allah..hantarkan saja segala doa dan balutkanlah ia dgn sangkaan baik terhadap-Nya yg Maha Suci..kemudian yakinlah dgn hampirnya saat kejayaan dan kemakbulan..dan akhir doa kita ialah (pengakuan) bhw segala puji bagi Allah.

(Sumber : FB)

August 21, 2015

Kalau begitu, Aku lebih jijik

Posted by Lyla 0 comments
KISAH : Borak antara sahabat 
Kelihatan dari jauh sahabatku Fatimah di meja kelas sedang mengulang kaji pelajaran bersama sahabat lain. Namun dia hanya tunduk termenung dan wajahnya gusar. Dia sepi hari ini, tidak macam selalu.

Aq yang lahir pertanyaan datang mendekatinya.

"Are u ok? Diam je..."

"Mcm ni.... masa sy baru balik dr mall bersendirian tadi, Ada seorang perempuan melayu x tutup aurat dgn seorang lelaki. Dia lalu tepi sy dan kata 'eeuwwww' dgn pandangan sinis dan jijik. Sy tersentak, rasa pelik apa yg tidak kena, sy sekadar memakai niqab dgn pakaian serba hitam... 

Mula-mula sy nak rasa sedih, tapi bila difikirkan...
Andai saja dosa dan aib sy ni kelihatan, siapapun pasti akan jijik memandang sy. Bukan sekadar 'ewww',  boleh jadi ludah sy terima...

Mungkin... sy perlu lebih kerap &  ikhlas dlm muhasabah...." 

Sumber gambar dari internet
Ceritanya ringkas lalu kembali termenung panjang... Kelihatan air matanya bergelinang tetapi tidak jatuh.

Aku terdiam malu, kalau aku disakiti begitu pasti aku melenting dan geram tak sudah. Tapi dia boleh menerima itu sebagai ibrah... 

Dia yang banyak beribadat, masih malu akan keadaan dirinya. Sedangkan aku yang baru dalam hijrah mudah merasa suci dan meninggi diri. Maka aku jauh lebih jijik, sudah berulat dan mulai reput barangkali. Muhasabah saja tidak memadai, tapi perlu taubat berulang-ulang kali... :'(

Benarlah kata2 ini ;  andai saja seseorang sedar dia hamba Allah,  merasa berdosa dan penuh keaiban, pasti dia tidak rela sedikit pun untuk meninggi diri apa lagi menyakiti... 

"Terima kasih..." Ucapku menahan sebak sambil mencapai tanganya...

August 10, 2015

Hati yang dilukai juga sering melukai...

Posted by Lyla 0 comments

Daripada kebencian seseorang kita belajar membetulkan kesalahan dan memperbaiki kelemahan...

Daripada kasih sayang seseorang kita belajar membina keyakinan dan kekuatan diri...

Syukurlah, jika masih ada yang membenci dan menyayangi, 
itu petanda Allah sedang mendidik mu melalui musuh dan sahabat mu...

Bukan utk melemahkan, tapi untuk menjadi hamba yg lebih baik...

Ada masanya jalan sudah lurus tetapi langkah kita yg bengkang bengkok kerana hati tidak tulus...

Allah... tuluskan hati kami yg kotor ini.... cry emoticon

Aamin..

Wanita Cantik Menurut Al-Quran dan Hadis

Posted by Lyla 0 comments
(Click untuk besarkan)

Apabila hati bersih, wajah akan kelihatan jernih.
Bukan kecantikan yang menambat hati, tetapi kebaikan itulah yang menambat jiwa..
Kebahagian bukan milik manusia yang cantik walaupun sering digambarkan demikian... Kebahagian milik manusia yang baik, itulah kenyataan...

Moga kita menjadi wanita baik yg 'cantik' acuan Al-Quran dan Hadis, bukan acuan fesyen dan nafsu .. Aamin..
 

Berhati-hati memilih teman

Posted by Lyla 0 comments

Allah Maha Kaya... tetapi tidak bakhil. 
Allah Maha Berkuasa... tetapi tidak zalim. 
Allah Maha Mengetahui... tetapi tidak membuka aib...

Apa kita lebih hebat dari Tuhan..? Bakhil memberi kasih sayang dan zalim menyakiti hingga suka mencanang aib insan sana sini...

Tiada faedah menjadi si 'talam dua muka'
yang jadikan ghibah (mengumpat) sebagai hiburan,
kita mungkin lega rasa seronok seketika.
tapi bahagia di dunia mahupun akhirat tak akan kita dimiliki,
mana ada ketenangan dalam perkara dosa....
Yang ada cuma kerunsingan yang berpanjangan, lalu mencarik-carik ikatan kasih dan ukhwah...

Justeru, telitilah teman yang layak untuk kita rapati...

Moga sentiasa hidup rasa taqwa dlm diri kita, agar sentiasa dipandu iman setiap lisan dan tindakan.
Moga kita dijauhi dari dosa besar ini.. InShaaAllah Aamin.. :')

“Sesungguhnya termasuk dari dosa-dosa besar yaitu seorang yang menjatuhkan kehormatan seorang muslim (dengan membicarakan aibnya) tanpa alasan yang haq “.
( HR Imam Abu Dawud )

Kita Semua Cantik!

Posted by Lyla 0 comments

Kita kadang tertanya, kenapa jerawat tak pernah berhenti hadir, 
padahal munculnya di pipi, tidak pun menghilangkan pipi...Timbulnya di hidung tidak pun menghilangkan hidung...!

Wahai Hati, kenapa tidak pernah syukur..? cry emoticon

Begitulah mainan syaitan, fitrah mau cantik mengalahkan iman. Sebab terlalu banyak perbandingan menghilangkan rasa syukur...

Kadang, kita sering kata si polan hodoh, tak cantik, gemok, hitam dan itu ini.Tidak sedarkah kita sedang menghina ciptaan Allah, Hati2...

Ingat, Yang kurang sedang diuji apakah dia bersyukur, yg lebih juga diuji apakah dia takbur...
#Muhasabah #KitaSemuaCantik

Tukar cara hidupmu

Posted by Lyla 0 comments
Sedikit perkongsian ana nukilkan dari facebook.


Suatu ketika...
Borak antara sahabat ;


"Pendapatmu, bagaimana aku mahu meninggalkan hiburan dari media, tv, gossip artis yang jelas makin parah..? Aku mahu istiqamah dalam hijrah tapi sering terjatuh ke jurang yang sama...!"

"Tukar...."


"Tukar...?"


" ya... :)
  • Tukarkan dari membaca gossip, novel cinta cintun yang tidak bermanfaat kepada baca Al-Quran, hadis, sirah dan buku2 ilmiah.
  • Tukarkan dari melihat movie, drama, cerita yg tidak memberi manfaat kepada merenung hakikat kehidupan.
  • Tukarkan bazir masa dan wang shopping kepada banyak melakukan kebaikan dan bersedekah.
  • Tukarkan topik borak bersama kawan2 yang menjerumus ke arah umpatan kepada usrah yang membawa Cinta pada Allah dan kerinduan pada Rasulullah...
  • Tukarkan aktiviti 'lepak2' di hujung minggu kepada hadiri majlis2 ilmu.
  • Tukarkan mata yang liar 'usha' jejaka hensem/wanita cun kepada melihat wajah orang tuamu, suami/isterimu.
  • Tukarkan keluhan tentang apa yang kau tiada kepada bersyukur dengan apa yang kau ada..

Tukarkan dan ubah apa2 yang mengganggu dan melarikanmu dari jalan hijrah, dalam masa sama fokuskan niat perubahan itu kerana Allah semata2, pasti akan ada kekuatan... "

"Tapi...."

"Hmmm... Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih kan...?
Sebenarnya kita ramai tidak mahu berubah kerana selesa dengan keadaan jahil. Itu bukan kerana kita jahil tapi itu sebab kita degil... Allah tahu... "

"Ya... tapi semacam sukar.."

"Aku sendiri rasakan sukar, tapi belum cuba belum tahu kan... :')
Hmmm. Setiap kali dikau rasakan sukar, ingat2lah kematian... pasti kelazatan dunia makin pudar dihatimu.
Sesekali tenung dan lihat2lah kuburan, tutup mata, cuba feeling gelapnya liang lahat, bayangkan keadaan dirimu sesuai dengan amalanmu... InShaaAllah kembali tunduk hati yg degil.
Sebagaimana kau mampu menghayati filem, drama & novel sampai menangis. Lebih2 lagi kau perlu hayati waktu itu.
Sebagaimana hatimu berbunga, excited melihat romantiknya dan sweetnya cerita cinta di tv dan buku walaupun kadang palsu. Bayangkan syurga yang jauh lebih indah malah ia sesuatu yg sgt pasti. "

"Baiklah... doakan aku ye shbt... :') "

"Doakan aku juga... kerana aku juga sedang bermujahadah sepertimu... :') "

*sama2 muhasabah sambil mengelap air mata...

We're so lost and dead

Posted by Lyla 0 comments

Yes, He cried, he cried for the sinners due to the punishment of the fire while we don’t even cry for ourselves...!
Ya Rasulullah Salla Allahu Alayhi Wassalam...We Miss You so much.. cry emoticon
May peace and blessings be upon you forever, you give us courage. Your example gives us strength.
You went through so much Ya Rasulullah, so much yet you still smiled and you were still kind.
And when the people of At-Taif almost stoned you, and you were all alone, you still did not allow Jibreel, alayhisalam to destroy, you still had patience.
Your example teaches us patience. That no matter what I go through or any of us as your Ummah go through, we have no excuse not to smile because you went through more and were still able to smile.
How we wish you were here, How much we wish you would give us advice, this world is too harsh and sometimes we feel like giving up but you never gave up.
You said that we will be with those we love, and we love you, so We hope we will get to be with you.....
Ya Rasulullah, the beloved of my Rab, We cannot wait for the day till you hand us our own cup from the fountain of Kauthar... Inshaa’Allah. :')
And If we don’t make it to there, please ask Allah to save us from the fire, We love you and we love the one who Created you even more....
May peace and blessings be forever upon you.. :') 
~ Close your eyes , and think you 're saying this in front of him... :')
~ Moga rindu yg sering dilupakan mekar semula 😢 ~

Sahabat...

.......

 

Ruuhul Hubbi Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos