December 20, 2010

PAhit KEhidupan~

Posted by Lyla 0 comments
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Buat sang malam yang mnjadi teman, buat ketenangan yang meresapi jiwa... 
Buat sang cinta yang lena diulik mimpi, buat para penghuni alam, malam yang indah kan..  =)
Alhamdulilllah, wa syukurillah...Terima kasih ya Allah, atas ketenangan malam ini dan malam-malam sebelumnya.
Gelap di langit dunia menjadikan semuanya sirna disebalik malam-Mu, 
sunyi hati menyelubungi, meronta-ronta sebuah perasaan yang ingin dilafazkan...

Dalam meniti hari-hari dirumah usang ini, suasana pagi, siang dan malam, semuanya baru... semuanya seperti satu dugaan baru buat ana, musafir yang mencari jalan pulang dalam membina sebuah kehidupan baru. 

Ruang mata kecil ini masih terasa hangatnya air mata dalam kala senja... yang tersisip dalam sujudku pada-Nya, begitulah sang air mata dalam duka,  kesedihan yang menggapai-gapai.. mengeluh hati saat hilang arah..Inilah pelita gelapnya jiwa... Syukur ya Allah... 


cukuplah dengan puisi yang tercurah, buat permulaan kata yang tadi dirasa...Dalam ruang kecil ini, biarlah sebuah coretan yang bermakna disisipkan. dalam sedarku dalam nafas ini, lebih setahun sudah ana dengan jalan ini, alhamdulillah masih tidak digoyah mahupun kala ada yang menggoda. Teringatkan komen salah seorang sahabat dalam fb ana ;
"pada zaman Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam ada disebut ttg kisah seorg sahabat Baginda Sallallahu alaihi Wasallam yg bertanya bagaimana utk bertaubat dn baginda sallallahu alaihi wasallam berpesan supaya insaf, tdk mngulangi perbuatan dan hendaklah berhijrah ke negeri yg lain dimana disana adanya ulama dn bi'ahnya adlh solehah" ...

Komen yang sebenarnya jauh tertikam dalam fikiran ana utk meneruskan coretan ini. Andai sahaja mungkin diri ini cukup dewasa... Dalam melangkah dan meneruskan sebuah kehidupan baru, semestinya tidak mudah. Pasti tidak semua orang disekeliling yang bisa menerima keadaan kita, dari semua segi... apatah lagi orang yang dekat seperti sahabat mahupun keluarga.... tidak semudah yang dilihat dan diceritakan, pasti bahu yang memikul merasainya. sakitnya mendepani pandangan serta layanan yang negatif buat kita, sedangkan perubahan yang kita pilih kerana di jalan yang benar.Sudah setahun berlalu, namun selangkah demi selangkah ana mengecap persekitaran baru, semuanya tidak mudah.Sesungguhnya sifat sabar sahajalah yang menjadi penguat hati.
Sesunggunya Allah beserta orang2 yg sabar, Al-Baqarah 153.

Kadang pandangan  itu mengimbau kepada kehidupan lama, dan syaitan pun mula membisikkan kata-kata peluntur semangat. kentalkan semangat, bulatkan nekad.
Selapis tangisan mungkin bisa menenangkan tapi pasti tdk merubah cerita hidup ini... Ya Allah Terangkanlah hati yang lemah ini dalam menempuh dugaan-Mu...seandainya bisa ana hapuskan semua prasangka, tapi semua itu mustahil mahupun dirayu dengan air mata.hanya pada-Mu hati ini berharap atas kekuatan menghadapinya..... 

Allahumma Amin ya Rabbal alamin... 

Masih Tidak Terjawab...

Posted by Lyla 1 comments
Assalamualaikum...


160jam bersama ketenangan....
alangkah bahagianya,diberi ruang dan peluang dalam mencari erti kehidupan dalam beramal dan beribadah... tanpa gangguan yang mahu menyisip di sipi2 waktu.. =)


inilah status yg baru di isi dalam ruang sosial fb ana...~ Salamun ~ Salamun salam~  berdendang2 lagu Zain bikha  dari album Our world.. about peacefull.. 

RuuhulHubbi....
Sedang waktu berlalu ditelan masa, sesaat, seminit, sejam dan seterusnya... sesaat pun ia tidak akan kembali. Sedang saat itu berlalu, pelbagai coretan puisi yang bermain difikiran, selangkah kehadapan untuk mula menulis di ruangan ini. tapi sehingga kini seciput pun tidak terselit. Bukan fikir tidak serupa bikin, tapi cuma sebuah perasaan yg tidak bisa diungkap...

Setelah sekian lama, menziarahi pelbagai jenis blogger, terutamanya milik akhwat yg dicintai Allah...  coretan kehidupan, kesedihan, kedukaan, kegembiraan disisipkan dalam blog/ forum yg dibentang buat seluruh mata di  dunia milik Allah ini... malah kebencian turut dituliskan didalamnya, agar semua tahu bahkan juga mungkin buat melepaskan kemarahan atau memuaskan hati penulisnya.

Namun itulah sifat lahiriah manusia, dilahirkan untuk merasai dan melihat semua itu, tapi untuk ana berkongsi dan membentangkan perasaan sebegitu untuk dilihat seluruh dunia ? mungkin tidak... mungkin yang membacanya tidak ada, melewatinya tiada, malah melihatnya sahaja jauh sekali.

Jika sang pembaca berkata ia sebuah diary, pastilah tidak kerana diary itukan rahsia... diary tempat menyemat sebuah perasaan, sebuah perasaan yang berakar pelbagai emosi... suka, duka dan apa2lah..
kemudian perasaan itu terpaku didalamnya rapi, tidak ada sesiapa pun boleh membacanya.

Ana tidak tahu apa yg harus ana coretkan dalam blog ini, ilham merapu berbuah malah berbibit2 di dalam benak fikiran ini, namun tangan ini kaku setelah luncungnya menyetuh keyboard besar ini. Mungkin tidak, tidak untuk buat seluruh dunia tahu akan apa yg diperbuat sehari2... 165 jam free dalam seminggu untuk ana... bertingkat2 coretan yang ana semai untuk dicoretkan dalam ruangan ini.

Ana akui amat meminati sastera, segala puisi dan cerita... mahupun tidak membesar dengannya, Masih teringat ketika ana menulis sebuah cerpen seram bertajuk " Melati budak misteri" yang agak tebal episodnya. Memberi orang lain membacanya sahaja tidak, begitu juga cerpen-cerpen lain dan terakhir kalinya sebuah kisah yang berhenti di permulaan cerita kerana masa depan yang memanggil dihadapan.
Bukan kerana kedekut, tapi sebuah perasaan yang belum ana ketemui jawapannya. Tidak yakin pada diri sendiri? hmm...

Dengan ruang waktu yang sempit, hanya lukisan penghibur jiwa, ana lebarkan minda dan fikiran di dalam beberpa diary yang ana penuhkan dengan puisi yang kesemuanya sajak kehidupan malah cinta yang sehingga kini menjadi rahsia.   jauh sekali untuk ana membiarkan orang lain membacanya malah melihatnya sahaja tidak.Mungkin dengan itu lah senyuman di wajah ini bisa terukir dan tawa ini bisa berlagu. Mungkin Sahaja tidak ada yang percaya akan diri disebalik dirinya yang kasar lagi tegas. 

Menyisipkan coretan untuk dikongsi masih jauh untuk ana sisipkan disini, sedikit2 kali....
Biarlah setakat buku catatan menjadi pendengar setia antara ana dan Dia yang tahu... Dan jari jemari menjadi saksi. Bukan Ruangan Sosial yang kita tidak tahu siapa pelihatnya, siapa pembacanya, apa racun atau madu..

Tidak ana cuba nafikan apa-apa, begitu banyak kisah yang bisa dijadikan pengajaran buat orang di luar sana, tapi biarlah saatnya tiba. Keberanian untuk menghadapi . Kerana ketakutan masih menghantui,tidak cukup kuat menghadapi dunia luar yang bisa membunuh jiwa.  Saatnya pasti  tiba.. =)



December 10, 2010

jangan dirosakkan hati..

Posted by Lyla 0 comments

Perkara-perkara yang boleh merosakkan hati 

1.Jahil agama.

2.Pergaulan dengan orang-orang yang hatinya sudah rosak, hatinya mati dan menjadikan mereka sebagai teman.

3.Suka berangan-angan dan berkhayal tentang sesuatu yang tak kan dapat dicapai.

4.Bergantung dengan selain daripada Allah s.w.t.

5.Banyak makan dan sentiasa memikirkan tentang makanan, tidak menghiraukan halal haram dalam urusan makanan.

6.Banyak tidur, orang yang banyak tidur mensia-siakan masa, pelupa dan pemalas.


Sebab-sebab hati sakit :

1.Lupakan Allah, lupa dari mengingati Allah, lupa bahawa Allah tidak alpa dari apa yang dilakukan oleh manusia, lupa bahawa Allah lah yang menentukan segalanya, lupakan Allah kerana kurang mengingati Allah, dan hati lebih terikat kepada perkara-perkara yang disukai selain Allah.

2.Lupakan perintah-perintah Allah kerana tidak suka kepadanya, mengutamakan keseronokan dan hatinya sentiasa terikat dengan dorongan nafsu syaitan.

3.Lupakan hari qiamat, tidak mengingati mati, kurang mengingati dosa dan pahala, kurang mengingati hari pembalasan, Syurga dan Neraka


December 9, 2010

Sebuah Kesempurnaan

Posted by Lyla 0 comments

Mendengar lagu bertajuk kesempurnaan, menjadikan diri terhibur, sedikit pun tdk peduli akan suara hujan yang lebat menghentam apa yang dicapainya..
Sempurna kadang menjadi satu tujuan, tujuan yang menjadikan seseorang terpaksa mengejar dan mencapai sesebuah maklamat, Ramai yang tahu, dan mudah mengungkapkan, "Tiada apa yang Sempurna di dunia ini". Namun, ramai juga yang tidak menyedari, diri sendiri sentiasa mengharapkan sesuatu yang sempurna buat dirinya. Terimalah hakikatnya, setiap orang sememangnya mengharakan yang terbaik buat dirinya, dan apa pun yang dirancang berjalan dengan lancar. Namun, bila kesempurnaan ialah punca utama, tidak ada apa-apa yang akan diketemukan, cukuplah sudah hal sederhana yang menjadikan kita puas hati dan mungkin penerimaan yg baik apabila ia melibatkan orang lain.


Dalam mencapai sebuah 'kesempurnaan', janganlah kita lalai dan lupa, bahawa segala apa yang kita terima, sedikit pun nikmat dan hasil adalah dengan izin Allah SWT, takdir yang sudah tercatit buat kita. Bersangka baiklah dgn takdir Nya kerana pasti sesuatu yang berlaku mahu kita suka atau sebaliknya pasti berhikmah. Dan sebuah kekurangan  menjadi sesuatu yang melengkapi diri kita, dan menjadikan kekuarangan itu membentuk sebuah kesempurnaan, insya'Allah...


Sememangnya, tiada  apa yang sempurna di dunia ini, kerana yang kekal  itu akhirat semata-mata. Tapi apa salahnya mencuba mewujudkan kesempurnaan dengan menghargai hasil atau kelemahan dan kekurangan seikhlasnya. dan ia pasti wujud bila kita sentiasa cuba usaha yang terbak sehingga apa pun hasilnya, itulah kesempurnaan.


Kadangkala saat kita mencari kesempurnaan, yang kita dapat kemudian kekecewaan. Tetapi kala kita siap dengan kekurangan, maka segala sesuatunya akan terasa istimewa... Insya'allah...


~ Laila... 





December 8, 2010

Tidak pernah hentiku meminta..

Posted by Lyla 0 comments
Assalamualaikum wbt.. Dingin pagi menyelemuti diri, tak kala hati tersentak mencapai telefon bimbit melihat waktu, jam 4.45.. Tandanya masuk waktu subuh tiba.  Bingkas bangun melihat teman2 masih lena dibuai mimpi. Anjing di perkarangan masih mengaung keriangan.
 Ku kejutkan si adik di sebelahku, mari solat subuh bersama...Di alur rapi wudhu menyucikan tubuh untuk bertemu-Nya... Melangkah naik keruangan solat...

Yang bermain dibenak fikiran, alangkah indahnya andai teman lain dapat solat berjemaah bersama, mungkin bisa sekali mendengar sedikit tazkirah agama dan begitulah seterusnya. Alangkah indahnya sekiranya sahabat2 yang lena dibuai mimpi, dikejutkan dari lenanya syaitan menidurkan mereka...

Andai sahaja diri ini kuat, mahu saja ana kejutkan satu-satunya, namun ana tiada terdaya, kerana nasib hanya menumpang dirumah usang ini, dalam menuntut ilmu meneruskan perjuanga...Namun aku tidak mahu terus berdosa dengan dosan lainnya, ini mungkin hari pertama, dan aku takut melukai hati insan lain, biarlah doaku tidak putus mendoakan sahabat lainnya agar turut sama berusaha kembali kejalan yang benar. Berhenti dari mengejar kenikmatan dunia dan memahami erti cinta kepada akhirat. Dan perlahan Daqwah mengukir tanpa sesiapa disakiti.

Andai sahaja aku bisa berjuang seperti Rasulullah, akan ku cuba menjadi nekad seperti baginda, hanya mampu titisan air mata  jatuh merindukannya. Kerana aku taku aku tidak bisa sekuat itu.
Aku hanya mampu berdoa dan senyumanku mengiringi, buat sahabat2 sekalian yang mungkin berbeda dengan diriku. Aku sudah sgt bersyukur kerana menerima aku disini tanpa songehnya... Ya Allah yang rahim, lindungilah sahabat-sahabtku, lindungilah langkah mereka dan berikanlah mereka cahaya hidayah banyaknya menyinari mereka. Dan insan hina lagi lemah ini untuk terus kuat menagih cintamu...

Ya Allah, tidak pernah hentiku meminta agar Kau berikanku sahabat-sahabat yang solehah dalam memperjuangkan agamu mu..
Amin bi iznillah...

Erti Cinta Sebenar

Posted by Lyla 0 comments
Cinta yg hakiki ialah cinta oleh akal dan hati.....

TANPA melihat atau berjumpa, ia sudah bertaut dan dapat dirasa kerana bersatu adalah hati, bukannya fizikal dan ia disatukan oleh tali Allah dan BUKANNYA oleh nafsu dan kepentingan diri.

Kereta diciptakan dengan kuasa untuk bergerak, tetapi pergerakannya perlu diatur dan dikawal. Begitulah cinta, ia adalah kuasa, tetapi kuasa itu memerlukan peraturan dan kawalan. Sebagaimana jasad memerlukan makanan, begitu juga halnya dengan jiwa yang memerlukan cinta. Allah menciptakan naluri tersebut kerana ingin menyelamatkan, membahagiakan dan mententeramkan jiwa manusia. Tetapi cinta sekarang banyak yang meruntuhkan erti kemanusiaan itu sendiri. Bukannya menyelamatkan tetapi merosakkan.

Hukum cinta perlu dipatuhi agar maksud penciptaanya tercapai. Cintailah sesiapapun, asalkan cinta itu dapat memberi lorong yang sebaik-baiknya untuk terus menyintai Allah. Cinta itu harus dibina atas dasar cinta kepada Allah. Sebagai bukti, kita akan mendahulukan kehendak kecintaan kita kepada Allah melebihi kehendak kecintaan kita kepada lain. Cinta harus tumbuh atas dasar tapak yg murni dan selalunya didorong oleh faktor agama, akhlak, kewibawaan dan kepribadian yg baik. Dorongan dan rangsangan yang menyuburkan cinta ini tidak memerlukan kata-kata luahan yg indah, namun body languange sudah cukup membuktikan betapa dalamnya cinta.

Kebiasaannya cinta yang suci pasti akan membawa ke gerbang perkahwinan,untuk bercinta lagi dengan seribu keindahan. Bahkan jika diizinkan Allah, ia akan bersambung di akhirat. Suami yang soleh dan isteri yang solehah akan bercinta lagi diakhirat. 

Jikalau cinta seseorang itu benar-benar hanya kerana Allah, dia akan lebih khusyuk selalu dalam solatnya dan semakin bertambah pula amal ibadat dan ketakwaannya kepada ALlah. sebaliknya jikalau hubungannya dengan Allah semakin renggang dan mengarahkan dirinya melakukan perkara-perkara yang merugikan dan
melalaikan. Itu ertinya Cinta Nafsu.

Cinta yang bersalut nafsu akan mudah diganggu oleh syaitan. Maka akan berlakulah zina hati dan mata. Orang yang sebegini sifatnya jikalau dia mengaku yang cintanya itu dibina atas dasar cinta kepada Allah jelaslah dia telah menipu dirinya sendiri. Mustahil boleh bersatu dua unsur yang berlainan dalam satu masa bagaimana sukarnya air dan minyak bercantum menjadi satu. Semangat itu perlu untuk menghidupkan perjuangan yang telah lama mati dalam diri. 

dalam sedih, dalam kecewa dan dlm tiap saat yang telah berlalu dan sedang di lewati dan detik yg akan datang bukankah kita masih mempunyai Allah??? 

Bergantung sepenuhnya kepada Allah itulah sebaik-baiknya pilihan. Tidak ada usaha yg luar biasa dilakukan oleh pejuang-pejuang agama Allah untuk menegakkan kebenaran. Mereka hanya menundukkan nafsu dan menguasainya...mereka mencari kemanisan cinta dlm titisan darah yg tertumpah..

Perjuangan menegakkan kalimah Allah memang pahit. Tohmahan dan hinaan datang silih berganti. Namun syurga dan segala nikmatnya telah dijanjikan oleh Allah buat hamba-hambaNya yg bersabar.

walau sukar...walau jauh , percayalah cinta tetap ada andai jalannyer kita susuri dan kita rintis dengan keyakinan.."aku inginkan yg terbaik namun yg terbaik bukan milik insan"...lalu ya Allah jadikanlah perjalanan ku ini perjalanan terbaik menuju cinta sejati...cinta yg penuh barkah ilahi...


~ Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj~

November 12, 2010

ISTIQOMAH, Move On..

Posted by Lyla 0 comments
Buku hanya boleh menganjurkan hal-hal bijak
Namun tidak pernah melahirkan orang-orang bijak
Orang yang teristimewa dalam ilmu dan amal,
tidak dilahirkan oleh bertumpuk buku hebat
Mereka dilahirkan oleh kehidupan
Mereka belajar dan berkembang dari sekolah kehidupan
Maka hadapilah tantangan kehidupan
Jangan Menyerah...
Pelajarilah tiram, tidak akan ada mutiara, bila si tiram tak kuat menantang hempasan gelombang
Keep ISTIQOMAH..
Keep Move On dakwah..
Insya'Allah...


November 9, 2010

Sayang dan Cinta kamu..

Posted by Lyla 0 comments
3 hal yang membuat kita kuat : IMAN, PENGHARAPAN, & KASIH
3 hal yang tidak akan kita lupakan : CINTA, KEJUJURAN & PERSAHABATAN
3 hal yang tidak dapat kembali : ANAK PANAH, WAKTU, & PERKATAAN
3 hal yang membuat kita dewasa : KERJA KERAS, KESETIAAN, & RASA SYUKUR
Dan 1 hal yang paling semua orang benci : KEBOHONGAN
Jadi, janganlah kau pernah mengecewakan seseorang
yang kamu sayang dengan kebohongan termasuk ana
orang yang sangat sayang dan cinta kamu.... ^_^

November 8, 2010

How to say I Love You in 100 Languages

Posted by Lyla 0 comments

English - I love you
Afrikaans - Ek het jou lief
Albanian - Te dua
Arabic - Ana behibak (to male)
Arabic - Ana behibek (to female)
Armenian - Yes kez sirumem
Bambara - M'bi fe
Bengali - Ami tomake bhalobashi (pronounced: Amee toe-ma-kee bhalo-bashee)
Belarusian - Ya tabe kahayu
Bisaya - Nahigugma ako kanimo
Bulgarian - Obicham te
Cambodian - Soro lahn nhee ah
Catalan - T'estimo
Cherokee - Tsi ge yu i
Cheyenne - Ne mohotatse
Chichewa - Ndimakukonda

November 7, 2010

Ada apa dengan PINK...?

Posted by Lyla 1 comments

(di Hostel)

Assalamulaikum.......
Terasa aman, tenang dan damai melabuhkan diri di katil empuk ne... terasa segar melihat langit dah pun gelap...   
Melihat suasana bilik disinari dengan warna-warna cerah, membuat diri merasa tenang je..

Barang-barang kuliah (dalam kotak pensil)
Ana sangat tertarik dengan warna pink bermula awal tahun ini...  Bila lihat pink je terasa hati ne senyum je. Bermula dengan cooler laptop dan Hp, terus ke lampu tidur dan cadar tilam serta seterusnya, sume pink... setiap kali keluar nak p beli barang2, mesti pink juga yang dicapai. Wal hal, zaman sekolah menengah dulu, pink adalah warna yang di ‘anti’ .. alkisah tak suka pada sekumpulan perempuan yg serba pink. Bagi sesetengah orang yang negative ne, pink melambangkan gedik dan mengada2…

Ana percaya watak manusia berkait rapat dengan perubahan warna sekeliling... setelah hari-hari dikelilingi dengan something pink, perubahan watak perlahan-lahan berlaku. Seseorang yang dahulu bersifat kasar, garang dan pemarah menjadi lembut dan ayu.  Itulah hakikatnya, warna melambangkan diri seseorang…
Pink adalah symbol kelembutan, bukan aje pd perempuan tp juga pada lelaki, kita tak boleh cakap kita benci akan sesetengah warna kerana ia boleh menguasai hati!

Sebenarnya ia terpulang pada individu it sendiri, penerimaannya pada warna, ada saja menganggap pink itu warna pemberotankan, warna  feminin yang menunjukkan kelemahan wanita.

Hidup di dunia ini sememangnya dikelilingi warna, warnalah yang mengindahkan seluruh alam ini. Jangan lah salah ertikan ia dengan pemikiran yang sempit.

So, perasaan tak suka pada sesetengah warna ini mungkin tidak dapat dielakkan, tapi janganlah sampai orang yang suka pada warna itu pun kita ikut tak suka…
Hakikatnya, pink ana suka kerana ia membuat ana merasa gembira, lembut dan bersih, namun warna biru lembut lah yang ana cinta sejak berusia 9tahun… ^_^

Wallahu a’lam bi shawab

-Ruuhul Hubbi-





Simple dan Peace About me...

Posted by Lyla 0 comments
Ana sukakan ketenangan..
 Assalamualaikum......
I am a very simple and prefer peace and solitude .. really love nature and animals .. especially cats and birds .. but I also loved the wild animals .. snakes, owls and everything except the parasites.
I really like the sky and the clouds .. marine and coastal .. because that is where the real meaning of peace ..


I love to capture images from different angles, and vice versa .. it makes me feel happy and I feel satisfied to appreciate anything in this world ..


While waiting the bus
I love to read on the trip, because it prevents me from seeing something that is sinful,
I love to sew because I feel satisfied with what I wear ..
I love to write poems and stories .. Because it makes me feel my self worth ..


And I love to paint because I can express my feelings ..


Lukisan wajah insan tersayang... 
But all was just a hobby and dream, and I seldom do ..
Because.....
I do not have sophisticated cameras to appreciate what I see .. it is enough that I keep in my heart ...
I only have a few books to read, but I borrowed three books a week in the library is enough to make me happy ..
I do not have a sewing machine, but I'm waiting for times to come home to get started.
Also do not have the courage to write because it makes me afraid of my weakness.
And I do not have a complete set of drawings as an artist, only a 2B pencil is enough for me to express my feelings, not like compliments, but I feel proud of myself.


Actually, that's what makes me a simple .. because I'm only able to do what I can bear. I am very grateful for what ia am ... and iam very appreciate what is around me even a pinch of smiles.
Honestly I do not know how to get along, but I'll my best to make other people comfortable with me ..


Along with my name, I really appreciate LOVE, Ruuhul Huubi (spirit of love) ... because the love has build myself until now. The spirit from family and friends .. Love is everything ..... Thanx to Allah, I am now very happy and peaceful .. and also because there are person who is always there for me ... a lover and a true friend ..
And a dream that became a binding promise...
Ameen..Bi Iznillah Ya Rabbana.. . InsyaAllah .. ^ _ ^ '

October 27, 2010

Cerita Cinta Abadi – Laila Majnun

Posted by Lyla 0 comments

Alkisah, seorang kepala suku Bani Umar di Jazirah Arab memiIiki segala macam yang diinginkan orang, kecuali satu hal bahwa ia tak punya seorang anakpun. Tabib-tabib di desa itu menganjurkan berbagai macam ramuan dan obat, tetapi tidak berhasil. Ketika semua usaha tampak tak berhasil, istrinya menyarankan agar mereka berdua bersujud di hadapan Tuhan dan dengan tulus memohon kepada Allah swt  memberikan anugerah kepada mereka berdua. “Mengapa tidak?” jawab sang kepala suku. “Kita telah mencoba berbagai macam cara. Mari, kita coba sekali lagi, tak ada ruginya.”
Mereka pun bersujud kepada Tuhan, sambil berurai air mata dari relung hati mereka yang terluka. “Wahai Segala Kekasih, jangan biarkan pohon kami tak berbuah. Izinkan kami merasakan manisnya menimang anak dalam pelukan kami. Anugerahkan kepada kami tanggung jawab untuk membesarkan seorang manusia yang baik. Berikan kesempatan kepada kami untuk membuat-Mu bangga akan anak kami.”
Tak lama kemudian, doa mereka dikabulkan, dan Tuhan menganugerahi mereka seorang anak laki-laki yang diberi nama Qais. Sang ayah sangat berbahagia, sebab Qais dicintai oleh semua orang. Ia tampan, bermata besar, dan berambut hitam, yang menjadi pusat perhatian dan kekaguman. Sejak awal, Qais telahmemperlihatkan kecerdasan dan kemampuan fisik istimewa. Ia punya bakat luar biasa dalam mempelajari seni berperang dan memainkan musik, menggubah syair dan melukis.
Ketika sudah cukup umur untuk masuk sekolah, ayahnya memutuskan membangun sebuah sekolah yang indah dengan guru-guru terbaik di Arab yang mengajar di sana , dan hanya beberapa anak saja yang belajar di situ. Anak-anak lelaki dan perempuan dan keluarga terpandang di seluruh jazirah Arab belajar di sekolah baru ini.
Di antara mereka ada seorang anak perempuan dari kepala suku tetangga. Seorang gadis bermata indah, yang memiliki kecantikan luar biasa. Rambut dan matanya sehitam malam; karena alasan inilah mereka menyebutnya Laila-”Sang Malam”. Meski ia baru berusia dua belas tahun, sudah banyak pria melamarnya untuk dinikahi, sebab-sebagaimana lazimnya kebiasaan di zaman itu, gadis-gadis sering dilamar pada usia yang masih sangat muda, yakni sembilan tahun.

September 4, 2010

Isteri Solehah & Perbaiki isteri

Posted by Lyla 1 comments
      Memilih Isteri dengan baik

“ Dan, kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang ( berkahwin ) dari hamba-hambanya sahayamu yang lelaki dan hamba-hambanya sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan, Allah Maha Luas ( pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An-Nur : 32 )



Ciri – ciri isteri Solehah yang telah ditetapkan dalam sunnah Rasulullah saw:

  • Menjalankan Perintah agama, wanita yang cantik, yang kaya yang baik keturunannya dan beriman.
  • Wanita Solehah, seperti hadis Rasulullah saw bahawa dunia ini seluruhnya adalah kesenangan. Tetapi sebaik-baik kesenangan di dunia adalah isteri yang solehah.
  •  Membantu suami ke jalan kebaikan, Rasulullah saw bersabda “ Hendaklahnya kalian memiliki hati yang selalu bersyukur, lidah yang selalu berzikir, dan isteri mukminah yang menolongnya melakukan urusan akhirat. 
  •  Wanita Penyayang dan Berketurunan, Rasulullah saw bersabda “ Nikahilah wanita yang penyayang dan berketurunan atau boleh melahirkan zuriat, sebab aku akan membanggakan kalian di hadapan para nabi kelak di hari kiamat”



Rasulullah saw menjelaskan jika wanita solehah adalah satu perkara yang membawa kebaikan dalam hidup seorang lelaki, maka wanita yang buruk ( jahat ) adalah salah satu dari empat perkara yang mendatangkan penderitaan, seperti yang disebutkan dalam hadith sahih yang bermaksud: “ Di antara yang mendatangkan kebahagian itu ialah perempuan solehah yang jika kamu melihatnya maka akan membuatmu terhairan-hairan, dan jika kamu meninggalkannya berpergian maka dia akan menjamin keamanannya pada dirinya dan hartamu. Dan diantara yang mendatangkan penderitaan ialah wanita yang jika kamu melihatnya akan bersikap buruk padamu dan melontarkan kata-kata yang kasar kepadamu, dan jika kamu meninggalkannya pergi maka kamu tidak akan merasa aman pada dirinya dan hartamu.


Berusaha memperbaiki Isteri

Apabila isteri itu seorang yang solelah, maka itu merupakan kenikmatan dan anugerah Allah. Tetapi, jika ia tidak solehah atau tidak baik, maka merupakan kewajipan pemimpin rumah tangga untuk berusaha memperbaikinya. Perkara ini boleh terjadi kerena beberapa sebab, diantaranya jika seorang lelaki mengahwini wanita yang pada dasarnya tidak taat agama, kerana lelaki tersebut pada mulanya tidak memberi keutamaan pada aspek keagamaan calon isterinya, atau ia menikahinya dengan harapan dapat memperbaikinya kemudian, atau kerana desakan dan paksaan keluarganya. Namun, ia hendaklah terlebih dahulu mengetahui bahawa yang memberi hidayah itu Allah, dan Allahlah yang sebenarnya memperbaiki keadaan. Selain dari mendidik suami hendaklah sentiasa berdoa semoga isteri mereka akan berubah menjadi insan yang lebih baik dan akhir sekali bertawakkal kepada Allah. 



Untuk memperbaiki isteri ada beberapa cara:

1. Memberikan tumpuan untuk memperbaiki cara peribadatannya kepada Allah Taala.

2. Berusaha memperbaiki aspek keimanannya, seperti:

  • menganjurkannya melakukan qiyamullail ( solat malam )
  • menganjurkan supaya rajin membaca Quran menganjurnya untuk menghafal zikir-zikir dan doa-doa serta mengingatkannya agar melakukannya pada waktu-waktu dan kesempatan-kesempatan yang di anjurkan.
  • Mendidiknya agar rajin bersedekah
  • Menyuruhnya agar membaca buku-buku leislaman yang bermanfaat
  • Menyuruhnya agar mendengar kaset-kaset keIslaman yang berfaedah, baik yang berkenaan dengan ilmu pengetahuan mahupun pembinaan keimanan, serta terus berusaha untuk menyediakan kaset-kaset tersebut.
  • Memilih sahabat-sahabat dari kalangan wanita-wanita yang beragama, dan mengikat tali persaudaraan bersama mereka, sebagai teman berbincang dalam kebaikan dan salint kunjung-mengunjungi dengan tujuan-tujuan yang bermanfaat.
  • Mencegahnya dari melakukan kejahatan dan menutup pintu-pintunya dengan cara menjauhkannya dari bergaul dengan teman-teman yang buruk perangainya dan menjauhi tempat-tempat kejahatan.




May 30, 2010

HAWA

Posted by Lyla 0 comments

HAWA........


Zahirnya kau tampak lemah,


kudratmu tak seberapa,


gerakmu lembut tidak sepantas Adam,


suaramu halus tak mampu menggertak,


suaramu juga ibarat gelombang yang menusuk jiwa,




NAMUN.......


Kau punyai kelebihan sendiri,


kuatmu dalam lemah,


tangkasmu dalam lembut,


renunganmu yang bisa menggertak jiwa,


membingung fikiran,


menatapmu bisa membuat iman lemah,


Sang Gagah menjadi lemah,


Si Waras menjadi gila,


Sahabat berbunuhan,


serumu menusuk qalbu,




MAKA.......


Hargailah maruah dan dirimu,


tak perlu kau jadikan dirimu gagah,


untuk bergelar srikandi,


tak perlu kau jual dirimu,


untuk keperluan duniawi,


hargailah apa yang telah dikurniakan,


nescaya engkau akan bersyukur..........

Sahabat...

.......

 

Cahaya Malam Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos