May 22, 2011

Impian seorang pencinta...

Posted by Lyla 0 comments
Assalamualaikum... 

Sudah lama rasanya ana tidak update blog semangat cinta, begitu juga blog lainnya. Bukan kesibukan yang mejadi penghalang, tetapi mungkin minda asyik berehat dari memikirkan sesuatu untuk dikongsikan. Hampir sebulan sudah berehat tenang di kampung halaman, terasa tidak ingin sehari itu berlalu, kerana saat seperti ne, mungkin tak akan datang lagi.  

Indahnya ketenangan yang dicari, saat itu impian-impian mula terukir.. bertahun sudah memerah otak dengan sesuatu yang sudah sebati dalam diri, akhirnya pelbagai impian telah terukir, mungkin ana sudah mula merasa akan dewasa atau sudah dewasa. Dan kedewasaan yang datang mengukir pelbagai cita-cita yang indah lagi manis. cita-cita yang tiada pasti tertunai atau tidak, kita sebagai hamba hanya mampu berusaha , berdoa dan bertawakal pd Allah s.w.t.. dan yakin segalanya yang terbaik telah Allah aturan utntuk kita, insya'allah...

Setiap insan punya cita-cita, punya impian yang semuanya pasti indah... ingin semahu-mahunya manis dan sempurna. Sebagai seorang insan, ana juga punya cita-cita, yang selalu buat ku tersenyum dalam menangis... Impian harus dididik dari mula, apa yang bernama angan-angan biarlah dicapai dengan cara yang diredhai Allah, dgn cara yang betul dan matang. ^_^ 

Kini, ana mendidik dalam dalam ukiran impian, saat dewasa mula menyerap dalam diri, sehingga nafas masih diberi, ana ingin menjadi seorang zaujah, buat seorang lelaki yang benar-benar ikhlas mengasihi, ingin sekali menjadi wanita, isteri dan ibu yang solehah, yang cinta dan kasih sayang hanya untuk zaujku selepas Allah dan RasulNya..  

Ana ingin berkhidmat untuk zaujku, taat padanya..bukan seperti seorang hamba abdi tapi sebagai seorang pencinta yang setia menjaga kunci yang begitu bermakna... kunci syurga yang erat dijaga kebih berharga dari apa yang ada selainnya...  Ingin memahagiakannya setiap saat dengan penuh kasih sayang, memberi ketenangan dalam kekacauan, kegembiraan dalam kedukaan,  kepuasan dalam kekurangan.... saling melengkapi dalam kelemahan.. 

Ana ingin mengucup lembut dahi anak yang keluar dari rahimkku, yang akan ku didik rapi, jauh dari kejahilan, jauh sepertiku yang dikelilingi kejahilan yang sering menyakiti.  Anak-anak yang kenal tuhannya yang satu, rasulNya serta tahu tuntutan agamana, menjaga dan menyintai agamanya...  melahirkan mujahid dan mujahidah yang bersemangat dalam memperjuangan agamanya...


Ana lebih bersemangat ketika membaca profil seorang ummi, blogger yang penulisannya banyak memberi semangat buat diri... sebagai seorang wanita yang menyelami lautan hati seorang wanita, setia menyulam kasih untuk keluarganya... : 

Allah Maha Adil, diberikanNYA kita kesibukkan di sini, tapi dilapangkan NYA di sana.
Kadang tu kita lah yang terakhir menyuap nasi, kitalah yang terakhir melelapkan mata...
Tidur hanya dapat sejam dua...paling lewat ummi bangun adalah jam 4 pagi...

paling cepat ummi tidor adalah jam 12 malam...
tidur pun sambil berjaga kerana anak menyusu ibu...
Sebab itu didiklah anak sebaik mungkin, berilah mereka kasih sayang, supaya hasilnya berbaloi...
sejerih kita mengandungkan, melahirkan, menyusukan, mengasuh dan mendidik mereka...
jangan dikesal apa saja yang terjadi...setiap kali memasak makanan...ungkapkan zikrullah...
moga apa yang mereka makan mendapat keberkatan dan menerangkan hati mereka...



Wahai anak-anakku jadilah kamu semua anak-anak yang soleh dan solehah...



Seperti mana ayah selalu berpesan jangan kita ke syurga seorang diri, bawalah semua sekali...


~ Begitulah impian begitu mudah untuk terukir, dan matlamat ke arah itu  menjadi usaha... Semoga Allah memberi kekuatan buat diri mendepani rona dalam mencapainya, mengekalkan cinta bersama bakal zauj yang bersama menyulam kasih dan memperbaiki diri, dalam menanti saatnya tiba.....sungguh kita hanya merancang, Allah jua merancang, namun Allah sebaik-baik perancang... 

insya'allah..  



May 12, 2011

Isteri Idaman

Posted by Lyla 0 comments
T      Taat pada suami
A      Allah ditamakan
Q      Quran di junjung
W     Wanita solehah
A      Amanah tunai tanggungjawab
 
 
T       Tunjuk kasih sayang
A       Anak pandai dididik
A       Akhlak mulia
T       Tutup keaiban suami
 
 
S       Solat dijaga
O       Org tua dihormati
P       Puasa dikerjakan
A       Aurat di pelihara
N       Nabi dicontohi


May 9, 2011

LUAHAN SEORANG PENCINTA...

Posted by Lyla 1 comments
LUAHAN HATI SEORANG PENCINTA...


Assalamualaikum…………


Dengan nama Tuhan yang telah meletakkan setitis kasih dan cinta dalam hati ini dan kini telah membuahkan rindu yang tiada jua dapat kutahan geloranya jika tanpa sedikit ketenangan yang dikirimkan Tuhan buatku.

Buat kekasih…
Saat aku tuliskan surat ini buatmu, betapa hatiku sentiasa sarat dengan rindumu. Rindu yang mendambakan kasihku padamu. Hatiku penuh dengan cintamu dan tidak bisa dimasuki oleh kasih yang lain. Hanya kasihmu yang aku miliki, yang menceriakan kehidupanku walaupun kadang­kadang aku tersasar oleh kerana mabuk kerinduan.

Kekasih…..
Ingin aku katakan padamu bahawa aku tidak menduakan kasihmu. Aku tidak menduakan cintamu kerana hatiku telah dirimu miliki. Bagaimana aku bisa mengisinya dengan sesuatu yang lain sedangkan ia berada disampingmu. Janganlah dirimu sangsi dengan kesetiaanku, kerana aku telah membina benteng yang tinggi agar cintamu yang kumiliki tidak terlepas keluar dari sempadan hati dan menghalang sebarang cinta dari luar untuk menerobosi jiwaku.

Kekasih…..
Cintamu adalah antara yang terutama dalam senarai cintaku. Pertama cinta Tuhan dan rasul, kedua cinta keluargaku dan ketiga adalah cintamu. Aku jamin ia tidak akan berubah arah sehinggalah Tuhan benar­benar menentukan dan menyatakan kehendaknya dalam kisah perjalanan cinta kita ini. Namun aku sentiasa berdoa agar cinta dan kasih kita ini hayatnya berpanjangan hingga dibawa bersama sewaktu menghadiri perjumpaan di hadapan Tuhan di hari kemudian.

Kekasih….
Tiadalah sebaik kata­kata yang mampu aku tuliskan dalam surat cintaku ini melainkan untuk menyatakan bahawa sehingga kini hanya dirimu yang memiliki hatiku ini. Aku bahagia begini dan aku ingin terus begini bersamamu. Aku bermohon pada Tuhan semoga Dia menerima permohonan ini. Hanya padaNyalah aku berharap.

Kekasih….
Cinta dan rindumu adalah menjadi teman paling setia dalam hidupku walau saat dirimu tiada disisiku.

May 8, 2011

Dalam kesendirian dan Ruang waktu

Posted by Lyla 0 comments

Assalamualaikum…

Bersama deruan waktu, hati sayu bila mengenangkan setiap saat yang telah lalu… Sebuah kenangan dan memori yang masih belum bisa untuk dilupuskan.  Kesunyian yang datang menghadirkan seribu rasa, kesyunyian begitu serasi dengan ketenangan, bukanlah kesunyian yang sayu, yang sedih serta berkeseorangan , tapi kesunyian yang mendamaikan, yang menenangkan dan membahagiakan…

MySpace

Kesunyian yang diharapkan oleh setiap insan, pasti… Dengan kesunyian tat kala sendiri, pelbagai perasaan bisa hadir, mungkin kerinduan pada sang kasih di kejauhan, mungkin rasa gundah dalam ketakutan, mungkin ada yang bermain dengan nafsunya,  mungkin seribu kebaikan dalam penilaian… Setiap saat sendiri itu hadir, apa yang bisa tersentak pasti bermain difikiran… seperti sekarang contohnya, dalam kesendirian yang sunyi,  hati mula berkata-kata tentang perasaan yang kosong terisi dengan kata-kata yang mungkin kadang merapu. Berani untuk diutarakan dan mungkin sebaliknya…

Menghargai saat ketika sendiri , begitu bermakna bagi yang menyintai ketenangan… dalam kesendirian membawa manfaat yang sangat banyak hebatnya, jika tahu menghargainya…  Mengisi ruang waktu itu dengan beramal dan beribadah, muhasabah diri… waktu itu.. saat air mata jatuh begitu berharga, mungkin dengan mendendangkan lagu kerohanian yang pasti meresap jauh di dalam diri mereka yang mengerti akan nilai iman.
Begitu menghargai nilai waktu, menyedari akan dunia yang diduduki sementara, dunia yang diciptakan untuk manusia sebagai sebuah amanah, dalam sekian waktu yang ditentukan…bukanlah tempat untuk bermukin, bersenang lenang semata-mata… Sampai masanya pasti akan pulang ke tempat asal kita, iaitu alam akhirat yang kekal abadi…   Dingin pagi menjadikan kesayuan lebih indah dengan kehadiran rasa-rasa itu… menangisi dosa yang disesali..  Tiap-tiap amal ada waktunya yang kapan tiba waktu luputnya belum tentu waktu itu bisa berulang kembali..

Tika berfikir tentang kehidupan, merasakan suatu perbedaan yang jelas, sesuai dengan umur yang semakin dewasa, nilai waku terasa semakin berharga… Waktu  yang sebenarnya umur yang jika habisnya suatu detik waktu, berkuranglah pula jangka hayat dan tempoh amalnya. Dan akhirnya hanya kekecewaan dan penyesalan yang tertawa  menemani, tiada berguna lagi.

Dari Ibnu Ibnu Umar r.a katanya: rasulullah S.A.W memegang bahuku lalu ia bersabda:” Hendaklah engkau berada dalam dunia seolah-olah engkau orang berdagang atau orang yang sedang melalui di jalan (pengembara)”. Dan adalah Ibnu Umar r.a berkata:”Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi; dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu petang. Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan dari hidup engkau bagi masa mati engkau.~ 
(al-Bukhari)


Sesaat berlalu, setiap kita menginginkan kebahagiaan yang hakiki, mahupun yang sedar akan erti dunia ataupun tidak, susah mahupun senang apa yang diharapkan kebahagiaan mahupun sedikit… kerana kebahagiaan yang hadir , akan melupuskan segala duka sebelumnya… Indahnya kebahagiaan dengan pengertian ruang waktu.. Waktu kesendirian ini menjadi peneman yang begitu berharga, kebahagiaan yang kekal abadi hanya dengan memelihara waktu yang terbuang percuma…sebelum suatu detik ada yang menghalang dari terus mengumpul bekal untuk nanti.

Duhai jiwa yang kadang sendiri, hargai lah ruang waktu.. dan setiap detik yang berlalu makin dekat dengan ajal mu… Jadikanlah ia temanmu yang sangat berharga untuk dihargai…
Wallahualam….

May 6, 2011

Secubit memori

Posted by Lyla 3 comments
Assalamualaikum..... 

Alhamdulillah , beberapa hari telah berlalu, adik ana telah menjadi isteri daripada lelaki yg Allah pilih untuknya.  Kesunyian bermula kini, adik telah pulang bersama suami ke kota kinabalu...  Doa sentiasa mengiringinya... 
Ana kepilkan sedikit gambar di majlis pernikahannya. =)

Adik dan suaminya ... 

(Bersiap sedia menunggu kedatangan suami ~)
Leeya dan kak Ngah yg cute spt sllu... :P
Adik bersama Akak ipar (kak shiela)

Gelagat anak-anak saudara, Man, Min dan Mimie
............................................................
~ Ana bersama adik kembar ana ~ 
...............................................................................................

Alhamdulillah beberapa hari telah berlalu, kedamaian dan ketenangan yang dicari-cari kini ditemui, keindahan alam mahupun cuaca panas disiang hari, menjadikan ana gembira, menjadikan setiap saat sangat bermakna... 

Alhamdulillah, impian yang di idamkan kini dicaai pula, memiliki bilik sendiri yang bertemakan warna kedamaian dan kelembutan (pink)... selesai mencatkan bilik ini 90% pink, dan hiasan lainnya semua pink, bertemankan JJ patung2 pemberian sahabat lama.... Walaupun mungkin tidak lama menghuni nya, asalkan impian kini menjadi nyata, dan hati merasa gembira.. walaupun hakikatnya sifat dan watak agak berbeza dengan tafsirnya... Tapi di hati hanya Allah yg tahu.......  Di ruang pink ana pula ana banyak habiskan masa, waktu dan amal untuk-Nya, insya'allah.... kedamaian yang hadir darinya membawa kelembutan di dalam diri, dan ibadah terasa manis di dalamnya. Saat-saat ini pasti akan ana hargai, kerana esok tiada pasti.. =)

Suatu saat mungkin saat2 ini akan hilang.. biarlah ia lebih bermakna...  insya'allah...


May 1, 2011

Karangan pertama sebuah kehidupan

Posted by Lyla 1 comments
Assalamualaikum...

...Malam yg terakhir telah berlalu, akhirnya memulakan karangan cerita di kampung halaman, pernikahan adik kembar ana yang berlansung pagi esok menjadi pembuka kenangan... yang pastinya bermula dengan keriangan dan kesibukan, peluang untuk ana memulakan segalanya dengan penuh keceriaan dan catatan yang amat bererti buat ana dan sekeluarga.

MySpace... Karangan cerita bermula dalam sebuah bilik kecil yang kini menjadi milikku, hal milik persendirian, yang telah ana sesuaikan mengikut kenhendak diri di dalamnya, yang pastinya bertemakan warna lembut yang seringkali mendidik hati memahami penciptaan diri sebagai seorang wanita.

MySpace... Lesu, kepenatan seharian sejak semalam, tidak lelah menjayakan persediaan untuk adik kembar kesayangan ana, yang mungkin dulu di suatu ketika sering gaduh dan saling menyakiti. Saat henda menyerahkannya pada lelaki yg Allah pilih untukknya, saat ini baru merasakan bahawa kasih sayang itu tersemat rapi ingin mengalir melaluinya. Merenung wajahnya seperti kian kalinya melihat wajahnya, mungkin kerana selepas ini dia dimiliki orang lain, berjumpa saja mungkin kadang, apa lagi bercerita mesra yang sangat jarang semacamnya.

... Tawa dan Jeritannya mungkin tidak lagi didengari, rengekan manjanya mungkin tidak bermain lagi... mungkin itulah naluri yang ada pada seorang kakak, apatah lagi yang seperut dalam kandungan emak. Sekian lama dikejauhan, menjadikan kasih sayang pada keluarga menjadi lebih dalam,  kalau dulu sering menyakiti mereka dengan tingkah dan ragam yang melukakan, kali ini hanya kegembiraan dan kasih sayang yang hendak ana berikan. Mengubat segala duka yang dulu mungkin masih merah. Jauh disudut hati. merasa sayu,  ingin menghargai setiap detik bersama mereka, mahupun di bilik kecil ini ku meleraikan segala perasaan... Terasa seperti suatu saat, akan kutinggalkan mereka di kejauhan lagi, mungkin selamanya... Mungkin suatu saat, Allah mengizinkan seorang lelaki menjemput diri ini pergi meninggalkan keluarga seketika waktu. Kasih itu diselami lebih dalam, memperbaiki apa yang sebelumnya lemah.

...Dalam diam, diri menyulam secubit azam, yang sebelum ini di malam terakhir masa ragu.. azam yang disulami tiada pasti, menjadi jelas dan utuh. Azam yang mungkin akan merubah perasaan dan keadaan. Kini ku buka mata hati untuk melihat seterang-terangnya dalam meniti jalan untuk memperbaiki diri, mengenal dan mencari cinta yang sejati. memberi cinta dan hati serta seluruh jiwa ini kepada-Nya.
..Yang pasti semua ana serahkan segalanya kepada Allah. dan azam sebagai penguat smgt.. insya'allah.. :)


...................................................MySpace

Sahabat...

.......

 

Ruuhul Hubbi Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos