August 21, 2015

Kalau begitu, Aku lebih jijik

Posted by Lyla
KISAH : Borak antara sahabat 
Kelihatan dari jauh sahabatku Fatimah di meja kelas sedang mengulang kaji pelajaran bersama sahabat lain. Namun dia hanya tunduk termenung dan wajahnya gusar. Dia sepi hari ini, tidak macam selalu.

Aq yang lahir pertanyaan datang mendekatinya.

"Are u ok? Diam je..."

"Mcm ni.... masa sy baru balik dr mall bersendirian tadi, Ada seorang perempuan melayu x tutup aurat dgn seorang lelaki. Dia lalu tepi sy dan kata 'eeuwwww' dgn pandangan sinis dan jijik. Sy tersentak, rasa pelik apa yg tidak kena, sy sekadar memakai niqab dgn pakaian serba hitam... 

Mula-mula sy nak rasa sedih, tapi bila difikirkan...
Andai saja dosa dan aib sy ni kelihatan, siapapun pasti akan jijik memandang sy. Bukan sekadar 'ewww',  boleh jadi ludah sy terima...

Mungkin... sy perlu lebih kerap &  ikhlas dlm muhasabah...." 

Sumber gambar dari internet
Ceritanya ringkas lalu kembali termenung panjang... Kelihatan air matanya bergelinang tetapi tidak jatuh.

Aku terdiam malu, kalau aku disakiti begitu pasti aku melenting dan geram tak sudah. Tapi dia boleh menerima itu sebagai ibrah... 

Dia yang banyak beribadat, masih malu akan keadaan dirinya. Sedangkan aku yang baru dalam hijrah mudah merasa suci dan meninggi diri. Maka aku jauh lebih jijik, sudah berulat dan mulai reput barangkali. Muhasabah saja tidak memadai, tapi perlu taubat berulang-ulang kali... :'(

Benarlah kata2 ini ;  andai saja seseorang sedar dia hamba Allah,  merasa berdosa dan penuh keaiban, pasti dia tidak rela sedikit pun untuk meninggi diri apa lagi menyakiti... 

"Terima kasih..." Ucapku menahan sebak sambil mencapai tanganya...

0 comments:

Post a Comment

syukran jazilan.. =) komen anda amat dihargai

Sahabat...

.......

 

Cahaya Malam Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos